Zagadnienia pytania i problemy dot. hostingu i poczty e-mail

Co to właściwie jest domena internetowa ?

domeny internetoweZ definicji jest to unikalny i niepowtarzalny adres internetowy (np. alejezyki.pl), jednoznacznie wskazujący na różne usługi udostępniane przez operatora hostingowego, wśród których najpopluarniejsze to strony www i konta poczty e-mail, zawierające w sobie posiadany adres.

Nazwy domen wraz z końcówkami (TLD / ccTLD) określają jej przeznaczenie lub lokalizację językową i w dużym uproszczeniu można je sklasyfikować wg podziału na:

  • narodowe / krajowe: .pl, .ru, .cn, .us, .de, .itd
  • funkcjonalne: com.pl, info.pl, net.pl, edu.pl
  • regionalne: .katowice.pl, .krakow.pl, .opole.pl, .waw.pl ...
  • rządowe, zawierające człon gov.pl
  • militarne: .mil
  • globalne: .com, .net, .org, .biz, .int, .edu
  • zarządzane przez podmiot prywatny, np. art.pl
  • domeny krajowe wykorzystywane w tzw. domain hack. Są to nazwy, których istotną częścią jest ich rozszerzenie. Przykładowo domena .me — oznaczająca w J.ang. „mnie” — doskonale łączy się
    w call.me   Inny przykład „zhakowanej domeny”: lubie.to

Wprowadzenie Systemu Nazw Domen (DNS) znacznie uprościło udostępnianie i wymianę informacji użytkownikom sieci. Dużo prościej jest zapamiętać adres strony internetowej w postaci nazwy domeny, niż odpowiadającemu jej numerowi IP serwera obsługującego ową stronę www.

Jakie należy podawać adresy serwerów nazw DNS w konfiguracji domen ?


Primary DNS:       ns1.webserwer.pl (IP: 176.32.162.194)
Secondary DNS:  ns2.webserwer.pl (IP: 176.32.162.195)

Nie jest wymagane podawanie adresów IP, a przy rzadko dokonywanych zmianach należy tego wręcz unikać. W przypadku wystąpienia zmian w konfiguracji serwerów providera, adresy IP serwerów DNS mogą również ulec zmianie, prowadząc do błędnych wskazań podpiętych domen.

Kto to jest "autoryzowany partner NASK" i czy webserwer.pl jest takim rejestratorem ?

Firma Lingua-IT - właściciel marki webserwer.pl - jest autoryzowanym partnerem NASK od 2010r. Porozumienie w sprawie współpracy dotyczącej nazw domen internetowych (Program Partnerski NASK) umożliwia nam samodzielną rejestrację i obsługę nazw domen internetowych bezpośrednio w rejestrze domeny .PL. Pozwala nam wyjść z indywidualną ofertą dotyczącą rejestracji domen i ich zarządzaniu wraz z konkurencyjnymi cenami na rynku domen.
Informacja dotyczącą naszego partnerstwa jest widoczna na stronie NASK w serwisie DNS.pl

Czy rejestrując domenę staję się jej właścicielem ?

Rejestrując domenę, użytkownik staje się jej abonentem na czas trwania okresu rozliczeniowego
w tym również czasu odnowienia. Zasadniczym błędem jest interpretowanie usługi rejestracji, jako nieograniczonego czasowo zakupu na własność. Podmiot rejestrujący domenę nie staje się jej właścicielem, lecz abonentem na czas trwania okresu rozliczeniowego. Brak prolongaty domeny traktowane jest jako rezygnacja z praw do niej, co skutkuje uwolnieniem tego adresu do tzw. puli wolnych domen i możliwością ponownej rejestracji przez dowolny podmiot.

Istotne jest więc, by prolongata dokonywana była zawsze w terminie. W innym wypadku adres WWW zostaje zwolniony do ponownej rejestracji, której dokonać może każdy - nikt nie może rościć sobie specjalnych praw do domeny (np. dlatego, że był jej Abonentem poprzednio). Brak przedłużenia okresu abonamentowego domeny jest traktowane jako zrzeczenie się praw do niej. W przypadku ponownej rejestracji przez inny podmiot, firma traci prawo do domagania się zwrotu adresu WWW w oparciu o użyty w nim znak towarowy. Warto więc podjąć wszelkie działania, które wykluczyłyby prawdopodobieństwo wystąpienia ww. sytuacji. Jednym z nich jest prolongata na kilka lat z rzędu.

Czy mam możliwość zmiany nazw serwerów DNS (NS) zakupionej domeny ?

Każda wykupiona u nas domena może zostać w każdej chwili wydelegowana na dowolne serwery DNS innego usługodawcy hostingowego.

Czy mam możliwość zmiany rekordów DNS domeny ?

Panel zarządzania umożliwia samodzielną zmianę rekordów: A i MX dla osadzonej domeny.
W przypadku zaawansowanych zmian DNS i rozdzielenia usług na różne konta lub pomiędzy różnych operatorów prosimy o kontakt z pomocą techniczną

Co zrobić gdy dobiega końca okres ważności domeny i chcę dalej z niej wciąż korzystać

Gdy okres abonamentowy dobiega końca, nasze systemy wysyłają automatyczne powiadomienia na miesiąc i dwa tygodnie przed upływem ważności domeny. Wysłana wiadomość e-mail zawiera fakturę pro-forma wraz ze wszystkimi informacjami dot. płatności i kosztów odnowienia.
Faktura VAT jest wystawiana po zaksięgowaniu płatności i również wysyłana e-mailem.
Historia wpłat oraz wszystkie faktury dostępne są w panelu zarządzania kontem hostingowym lub samą domeną

Co zrobić gdy dobiega końca okres ważności domeny i chcę z niej zrezygnować ?

Jeśli zamierzasz zrezygnować z domeny i więcej nie korzystać z podpiętych do niej usług, zignoruj powiadomienia informujące o kończącej się ważności domeny. Po okresie wygasania, domena wróci do tzw. wolnej puli domen i będzie możliwa do dalszej rejestracji przez dowolny podmiot / osobę.

Czy mogę przedłużyć ważność domeny gdy wygasła kilka dni temu ?

W przypadku nie odnowienia domeny w terminie, przechodzi ona w 15-dniowy okres kwarantanny(wygasania) i otrzymuje status domeny zablokowanej; dla domen globalnych czas ten wynosi 30 dni, a dla .eu 40 dni. Proces odnowienia domeny w tym stanie nazywany jest reaktywacją.
Uwaga: przejście domeny w okres wygasania automatycznie blokuje dostęp do wszystkich usług, na które wskazuje domena (strona www, poczta ...) !
Aby zachować ciągłość dostępu do usług istotnym jest, by prolongaty dokonywać w terminie.

Mam domenę zarejestrowaną w innej firmie, czy mogę przenieść jej obsługę do webserwer.pl ?

Jest to jak najbardziej możliwe, a nawet wskazane gdy posiadasz u nas konto hostingowe i chcesz z jednego miejsca zarządzać wszystkimi domenami oraz otrzymywać powiadomienia o ich stanie. Procedura nazywana jest transferem domeny i do zainicjowania jej potrzebny jest KOD AUTHINFO poświadczający o tym, że jesteś właścicielem domeny. Kod ten uzyskasz u operatora, u którego dokonałeś zakupu domeny (lub do którego przeniosłeś jej obsługę) po wystosowaniu prośby o wydanie kodu.

Co to jest kod authinfo i jak go uzyskać ?

AUTHINFO / AUTHCODE to kod zabezpieczający proces transferu domeny pomiędzy dwoma registrarami (rejestratorami domen).

Jeśli zamierzasz przenieść obsługę domeny do innego operatora, wyślij do nas e-mail (z adresu kontaktowego, zarejestrowanego w panelu zarządzania) z prośbą o wydanie kodu authinfo. Prześlemy go do Ciebie bez konieczności wysyłania do nas dodatkowych dokumentów. 
UWAGA: dotyczy tylko domen rejestrowanych za naszym pośrednictwem w NASK.

Czy istnieją ograniczenia dotyczące transferu domeny ?

Transfer domeny od / do innego Rejestratora może zostać zainicjowany w dowolnym momencie. Jednak w określonych okolicznościach dokonywanie jakichkolwiek zmian w rejestrze jest przez pewien czas zablokowane. Ma to miejsce w przypadku zakupu (rejestracji) domeny, jej niedawnego transferu bądź odnowienia (czyt. następny punkt FAQ). W tych przypadkach blokada trwa odpowiednio:

  • 5 dni - dla domen krajowych .pl (niegdyś 21 dni)
  • 60 dni - dla domen globalnych

Na czasy blokad nie mamy wpływu. Są to odgórnie narzucone zasady Głównych Rejestrów Domen.

Ile mam czasu na transfer domeny przed upływem jej ważności ?

Przed zainicjowaniem transferu należy zwrócić szczególną uwagę na datę upływu ważności domeny. Najczęstszym problemem jest zbyt późne zainicjowanie transferu. Dla domen .pl nie można przeprowadzić transferu, gdy do końca terminu ważności domeny pozostało mniej niż 10 dni, biorąc pod uwagę gro czynników wyższych, które dodatkowo mogą wydłużyć czas procedury.
Są to odgórne wymogi NASK, na które nie mamy żadnego wpływu.

Dla domen globalnych ( .com, .net, .org) procedury są bardziej złożone i zaleca się inicjować procedurę nie później niż 15dni przed końcem ważności domeny. Najbezpieczniej jest założyć 30dni i nie odkładać transferu na ostatni możliwy dzień.

Gdy ważność domeny kończy się za kilka dni, najczęściej jedyny sposób na transfer do innego operatora to inicjowanie procedury po przedłużeniu ważności u dotychczasowego operatora. Oczywiście po cenach obowiązujących u niego w danym momencie.

Co to jest cesja domeny ?

Cesja domeny to przeniesienie praw własności do domeny na inny podmiot.

Celem scedowania własności domeny zarejestrowanej u nas na inny podmiot lub osobę prosimy o kontakt z BOKiem.

Delegacja domeny: jak prawidłowo skonfigurować domenę zarejestrowaną u innego operatora

Cały proces konfiguracji nazywany jest „delegacją domeny” i należy rozpocząć go od dodania domeny w panelu zarządzania kontem hostingowym:

zakładka: domeny -> lista domen -> dodaj domenę

Na koncie zostanie automatycznie utworzony katalog odpowiadający nazwie dodanej domeny i domyślnie będzie ona wskazywała na jego zawartość (katalog docelowy można zmienić w dowolnym momencie).

Drugim, a zarazem ostatnim krokiem jest wydelegowanie domeny zakupionej u innego operatora. Polega to jedynie na wskazaniu serwerów nazw DNS podanych w punkcie dot. serwerów nazw DNS na górze strony.

Dokładny opis delegacji posiadanej domeny na zewnętrzne serwery powinien znajdować się w bazie wiedzy lub na stronach pomocy każdego operatora.

Czas propagacji domeny - czyli okres w którym informacja o nowych serwerach nazw w konfiguracji domeny internetowej roznosi się pomiędzy serwerami DNS ISP - wynosi max 72h. W przypadku domen narodowych (.pl) wskazują one prawidłowe miejsce docelowe często już po 1-2h.

Co to jest hosting www i za co tak naprawdę płacisz ?

Web Hosting sam w sobie jest usługą udostępniania zasobów serwerowych. Tym samym hostingodawca zobowiązuje się do utrzymania stałego dostępu do danych składowanych przez klientów, pośród których znajdują się pliki stron internetowych, bazy danych (składujące treści udostępniane na stronach www), czy konta e-mail w ramach usług poczty elektronicznej, wraz z obsługą domen internetowych.

Końcową cenę usług hostingowych kształtuje wiele czynników, których większą część stanowią koszta infrastruktury sprzętowo-sieciowej wraz z zapleczem do składowania kopii zapasowych i serwerów rezerwowych, ceny łącz dostępowych, pobieranego prądu, systemy chłodzenia i zabezpieczeń (w tym zasilanie awaryjne), licencji wykorzystywanego oprogramowania i platform serwerowych.

Kończąc - co zrozumiałe - na administracji wszystkimi zasobami wraz ze świadczeniem pomocy technicznej

Wszelkie informacje dotyczące polityki świadczonych przez nas usług, celów i priorytetów oraz informacje o sprzęcie serwerowym i wykorzystywanych technologiach udostępniamy na naszej stronie www.

Jak przebiega proces aktywacji konta hostingowego i jak długo trwa ?

Aktywacja konta jest procesem w pełni automatycznym i odbywa się po zatwierdzeniu wszystkich danych wprowadzanych podczas rejestracji. Twoje konto jest aktywowane dosłownie w ciągu kilkunastu sekund. Należy jednak pamiętać o tym, że część usług zacznie funkcjonować dopiero po kilku minutach, co jest związane z tworzeniem i propagacją adresów dostępowych do konta w domenie *.webserwer.pl, założeniem domyślnych skrzynek pocztowych, tworzeniem struktury katalogów pod składowanie plików itd.

Zakończenie procesu rejestracji wieńczy wysyłka wiadomości e-mail zawierającej wszystkie informacje konfiguracyjne dot. założonego konta wraz z danymi dostępowymi do zarządzania i adresami na które należy się łączyć.

Wszystkie hasła służące do zarządzania utworzonym kontem oraz usługami powiązanymi zostaną wygenerowane automatycznie i wysłane w emailu aktywacyjnym.
Podanie błędnego lub nie istniejącego adresu e-mail uniemożliwi dostęp do zarządzania usługami
oraz możliwość automatycznego odzyskania głównego hasła dostępowego.

Jak założyć konto hostingowe i czy mogę je testować za darmo?

Wybierz interesujący Cię pakiet i kliknij „Załóż konto”. Przeczytaj dokładnie i zaakceptuj regulamin. Przejdź 4 proste kroki rejestracji, podając dane zgodne z prawdą oraz zaznacz zgodę na przetwarzanie danych osobowych, po czym kliknij: „Tak, zamawiam”.
Założone konto posiada pełną funkcjonalność zgodną z wybranym pakietem i jest gotowe do pracy w przeciągu kilku minut od momentu jego założenia. Zarządzanie założonym kontem z poziomu panelu administracyjnego jest możliwe dzięki danym [ użytkownik / hasło ] wysyłanym na podany podczas rejestracji adres e-mail.

Konto można testować za darmo bez żadnych ograniczeń i zobowiązań przez 14 dni od daty założenia.
Po tym terminie jeśli nie zostanie dokonana opłata za „fakturę proforma” konto zostanie zablokowane.

Jakie są czasy odpowiedzi Waszych serwerów ?

Błyskawiczne ! ;)
Jednoznaczna odpowiedź nie jest możliwa, gdyż ilość czynników wpływających na czasy odpowiedzi (response time) jest mnoga. Główne czynniki warunkujące tę wartość to odległość odwiedzającego od naszego DC, rodzaj, jakość i dostawca łączy internetowych abonenta oraz trasa, którą muszą pokonać pakiety - a ta bywa często zaskakująco długa. Obciążenie serwerów w danym momencie ma na to również niebagatelny wpływ.

Czasy najlepiej mierzyć samemu wykorzystując do tego udostępnianą w praktycznie każdym systemie operacyjnym komendę: PING webserwer.pl z poziomu linii komend lub konsoli, bądź przy użyciu narzędzi firm trzecich. Proponujemy sprawdzone narzędzie dostarczane przez serwerstatus.pl: ping.serwerstatus.pl pokazujące czas odpowiedzi z różnych lokalizacji, nie tylko polskich.

Można również sprawdzić całą trasę - a tym samym ilość skoków pomiędzy aktywnymi urządzeniami sieciowymi - jaką pokonuje pakiet pomiędzy hostem źródłowym (Twoja lokalizacja), a docelowym (lokalizacja naszych serwerów) poleceniem: tracert -d webserwer.pl

Czasy odpowiedzi z lokalizacji znajdujących się na drugiej półkuli globu (USA / Chiny) mogą osiągać wysokie wartości. Z założenia nie powinny przekraczać 350ms.

Kłopoty z serwerem ?

Na pewno wielokrotnie zdarzało Ci się, że nie miałeś możliwości połączyć się ze swoim kontem dlatego w niniejszym artykule postaramy się omówić najczęściej występujące problemy.
Często siedzisz przed komputerem i okazuje się, że Twoja witryna nie działa lub nie możesz odebrać poczty ponieważ program pocztowy uparcie twierdzi, że "nie może połączyć się z serwerem" ogarnia Cię wtedy złość i szybko chwytasz za telefon aby zadzwonić do nas z pytaniem "co się dzieje i dlaczego serwer nie działa?". Prosimy Cię jednak aby wcześniej sprawdził kilka punktów w celu potwierdzenia swoich spostrzeżeń.

Sprawdż czy faktycznie jesteś połączony z internetem - często zdarza się, że dzwonią do nas użytkownicy, którzy próbują połączyć się ze stroną nie będąc połączenie z internetem. Możesz to zrobić na kilka sposobów, ale najłatwiej będzie otworzyć przeglądarkę i wpisać adres strony, która ma możliwie wysoką dostępność np.: www.google.com. Jeżeli uda Cię się wejść na stronę to odśwież ją trzymając przyciśnięty przycisk CTRL na klawiaturze. Umożliwi to odćwieżenie zawartości cache Twojej przeglądarki i tym samym pobranie strony.
Uruchom wiersz poleceń (START -> Uruchom -> wpisz w linii cmd) i wpisz ping nazwa_twojej_strony.pl. Jeżeli otrzymasz wynik w postaci:

Badanie www.webserwer.pl [46.29.22.162] z użyciem 32 bajtów danych:
Odpowiedż z 46.29.22.162: bajtów=32 czas=18ms TTL=122

Oznacza to, że serwer jest dostępny. Jeżeli odpowiedż będzie brzmiała:

Badanie www.webserwer.pl [46.29.22.162] z użyciem 32 bajtów danych:
Upłynął limit czasu żądania.

Oznacza to, że serwer nie jest dostępny
Uruchom wiersz poleceń (START -> Uruchom -> wpisz w linii cmd) i wpisz tracert http://www.nazwa_twojej_strony.pl/. Jeżeli otrzymasz wynik w postaci:

Trasa śledzenia do webserwer.pl [46.29.22.162]
przewyższa maksymalną liczbę przeskoków 30

1 <1 ms <1 ms <1 ms  netiabox.pl [192.168.1.254]
2   8 ms   8 ms   7 ms  Jaworzno-bras3.inetia.pl [195.114.190.156]
3   9 ms   8 ms   7 ms  JawoH001RT09-WarsH002RT22.inetia.pl [83.238.250.54]
4   16 ms 15 ms 15 ms   JawoH001RT09-WarsH002RT22.inetia.pl [83.238.251.46]
5   17 ms 14 ms 16 ms   WarsH002RT22-WarsB010RT06.inetia.pl [83.238.250.176]
6   13 ms 15 ms 13 ms   do-netia.atman.pl [194.153.134.237]
7   14 ms 13 ms 13 ms   212.91.0.36
8   17 ms 17 ms 16 ms   91.212.9.26
9   17 ms 17 ms 16 ms   n16h14.rev.sprintdatacenter.pl [46.29.16.14]
10 17 ms 16 ms 17 ms   www7.linux.webserwer.pl [46.29.22.162]

Śledzenie zakończone.

Jeżeli trasa zostanie przerwana czasy odpwiedzi zostaną oznaczone *. Będzie to dowód na brak dostępności sieci w danym punkcie nie oznacza to jednak awarii po stronie naszych serwerów lub węzła sieciwego, chyba że będzie to dotyczyło ostatniego punktu.

Włączenie IONCube Loader w PHP

Oprogramowanie IONCube Loader umożliwia obsługę (odkodowanie w czasie rzeczywistym) plików zakodowanych przy użyciu IONCube Encoder, chroniących komercyjne oprogramowanie stworzone w języku PHP.

Na naszych serwerach możliwa jest obsługa bibliotek IONCube. W celu uruchomienia tej funkcji należy skontaktować się z obsługą techniczną webserwer.pl

Czy udostępniacie usługi sharepoint w hostingu windows ?

Niestety, w naszej ofercie wirtualnego hostingu windows nie udostępniamy usług Sharepoint Server.

Czy udostępniacie instalację aplikacji poprzez WebDeploy ?

Narzędzie Web Deployment nie jest uruchomione na naszych serwerach wirtualnych.

Rozwiązaniem jest deploy na lokalny dysk i umieszczenie zawartości folderu na serwerze przy pomocy klienta FTP, w odpowiednim katalogu wirtualnego hosta.

Czy w waszej ofercie znajdują się serwery gier ?

Koncentrujemy się głównie na usługach utrzymywania dostępu do danych i elektronicznej poczty e-mail dla firm. Serwery Gier — choć lubimy w wolnym czasie pofragować — nie są naszym polem działania, wymagającym dobrej i aktualnej znajomości rynku gier online oraz stosowanych na tym polu rozwiązań sprzętowo-programowych.

Czy oferujecie serwery głosowe TeamSpeak / Ventrillo / Mumble ?

Choć nie oferujemy usług serwerów głosowych na zasadzie opłat per slot, nic nie stoi na przeszkodzie instalacji własnego serwera głosowego TeamSpeak3, Ventrillo lub Mumble na serwerach VPS dostępnych w naszej ofercie.

Na jaki adres hosta łączyć się z kontem przez protokół FTP ?

Aby połączyć się z kontem poprzez protokół FTP celem przesłania plików,
jako nazwę hosta (adres połączenia) należy podać jeden z adresów przydzielonych do konta.
Najczęściej będzie to nazwakonta.webserwer.pl lub adres własnej domeny.
Zalecane jest ustawienie przesyłania w trybie pasywnym;
domyślny port połączenia FTP: 21

UWAGA: Nie zalecamy przechowywania haseł w programach FTP
(np. filezilla czy totalcommander) pod postacią niezaszyfrowaną !

Zmiana wersji parsera PHP 5.2 / 5.4 / 5.5 / 7 /8 dla dowolnego katalogu

Wybór wersji PHP dla aplikacji w wybranym katalogu dokonujemy odpowiednim wpisem w pliku .htaccess umiejscowionym w tymże katalogu:
dla php 5.4:   AddHandler php54-fastcgi .php
dla php 5.2:   AddHandler php5-fastcgi .php
dla php5.5:    AdHandler php55-fastcgi .php
dla php 7:      AddHandler php7-fastcgi .php
dla php 7.2:   AddHandler php72-fastcgi .php
dla php 7.3: AddHandler php73-fastcgi .php
dla php 8: AddHandler php8-fastcgi .php
dla php 8.1: AddHandler php81-fastcgi .php
dla php 8.3 AddHandler php83-fastcgi .php

 

 

 

 

 

 

Nowo zakładane konta mają domyślnie ustawioną wersję PHP 7

Własne, niestandardowe strony błędów (np. error 404 / 500)

Aby skonfigurować własne strony błędów, należy uprzednio przygotować treść komunikatów w odpowiednich dla danej platformy plikach .html / .php / .asp / .aspx / .cshtml


Strony błędów dla kont na serwerach linux

W pliku .htaccess (jeśli plik nie istnieje należy go utworzyć) należy wskazać lokalizacje plików z komunikatami błędów poprzez odpowiednie wpisy.
Przykładem:

ErrorDocument 404 /error/404.html

Strona błędu „404.html” umieszczona w katalogu „error” zostanie wyświetlona w przypadku próby wejścia na nieistniejącą podstronę. Z pozostałymi stronami błędów należy postępować analogicznie do strony błędu 404.


Strony błędów dla kont na serwerach windows

Wskazania na strony błędów dokonuje się odpowiednimi wpisami w pliku konfiguracyjnym web.config w sekcji <system.webServer>. Poniższy przykład wskazuje na własne strony błędów w przypadkach nieistniejących stron (error 404) oraz wywołanych błędów po stronie serwera (error 500)

<system.webServer>

...

<httpErrors errorMode="Custom" defaultResponseMode="File">
   <remove statusCode="500" subStatusCode="-1" />
   <remove statusCode="404" subStatusCode="-1" />
   <error statusCode="404" prefixLanguageFilePath="" path="/error404.html" responseMode="ExecuteURL" />
   <error statusCode="500" prefixLanguageFilePath="" path="/error500.html" responseMode="ExecuteURL" />
</httpErrors>

...

</system.webServer>
Jak rozpakować zdalnie archiwum .zip, aby nie przesyłać setek plików aplikacji przez FTP ?

Zamiast przesyłać rozpakowane pliki aplikacji CMS — często liczonych w tysiącach, co może trwać nawet kilka godzin, a transfer nie zakończyć sukcesem — proponujemy dwa rozwiązania.

Najprostsza i najszybsza metoda to zalogowanie się do klienta FTP w przeglądarce internetowej:
webFTP - dla kont hostingowych Linux
FileManager - dla kont na hostingu Windows
następnie przesłanie całego archiwum .zip z aplikacją do odpowiedniego katalogu i rozpakowanie paczki poprzez zaznaczenie pliku i wybór z menu: Zmień zaznaczone pozycje -> Unzip


Przygotowaliśmy również skrypt php przyspieszający proces instalacji dowolnego skryptu CMS,
E-commerce i innych, poprzez zdalne rozpakowanie załadowanego na serwer archiwum .zip

Aby tego dokonać, zastosuj poniższe kroki:

  1. Pobierz plik skryptu i rozpakuj go na swoim dysku.
  2. Wyedytuj plik rozpakuj.php i w drugiej linii (wewnątrz apostrofów) podaj nazwę pliku archiwum,
    które zostanie docelowo rozpakowane na serwerze. Polecamy użyć do tego programu notepad2
  3. Umieść plik rozpakuj.php w tym samym katalogu co archiwum umieszczone na serwerze,
    a następnie wywołaj go wpisując w przeglądarce dokładny adres do pliku rozpakuj.php; przykładem:
twojekonto.webserwer.pl/katalog/rozpakuj.php
Jaka jest bezwzględna ścieżka do domyślnego katalogu www ?

Pełna ścieżka do domyślnie zakładanego katalogu www pod pliki strony:

/www/nazwa_konta/web/www

Pełną ścieżkę do aktualnie wywoływanego dokumentu .php można sprawdzić poprzez wywołanie

echo $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'];
Jakie systemy baz danych obsługuje webserwer.pl ?

Konta linuksowe oferują dostęp do systemów BD:

  • MySQL 5.5 / MySQLi (ze wsparciem dla InnoDB i PDO)
  • SQLite

Dla kont windowsowych dostępne są:

  • MySQL 5
  • MSSQL 2005 Express
  • MSSQL 2008 Express (zakładane domyślnie)
  • MSSQL 2008 (opcja płatna)
  • MS Access (.mdb)
  • MS Excel (.xls)

UWAGA! Nie zalecamy opierania webaplikacji na bazach plikowych (.mdb / .xls) działających z wieloma jednoczesnymi połączeniami. Jeśli z danych w nich zawartych będzie korzystać jednocześnie więcej niż jeden użytkownik rekomendujemy korzystanie z baz MSSQL lub MySQL.

Co to jest MySQL i jak się z nim łączyć ?

MySQL to bardzo wydajny i stabilny serwer relacyjnych baz danych rozpowszechniany na licencji GPL. Jest to jednocześnie najpopularniejszy i uważany za jeden z najszybszych serwerów baz danych na świecie.

Baza danych MySQL to bardzo sprawne i wydajne narzędzie umożliwiające zarządzanie dużymi ilościami danych. Każdy użytkownik posiadający konta: Starter, Mini, Pro, Business ma dostęp do swoich baz danych poprzez panel administracyjny phpMyAdmin umieszczony pod adresem mysql.webserwer.pl

Standardowo nazwą użytkownika umożliwiającą skorzystanie z serwera baz danych jest nazwa jego konta, a hasło do bazy danych najczęściej pokrywa się z używanym do połączenia z serwerem FTP. Wszystkie informacje dotyczące danych konta znajdują się w liście powitalnym wysłanym do Ciebie po założeniu konta.

Aby połączyć się z serwerem baz danych np. skryptem PHP, konieczne jest podanie nazwy serwera czyli: sqlhosting5 oraz opcjonalnie portu, na którym nasłuchuje serwer: 3306
(na niektórych starszych kontach funkcjonują jeszcze wersje MySQL 4 - w takim wypadku odpowiednią nazwą serwera jest: sqlhosting).

Jeżeli chcesz łączyć się z serwerem poprzez zewnętrzne narzędzie typu MySQL Administrator lub MySQL Front skontaktuj się z zespołem pomocy technicznej webserwer.pl.

Jaki jest adres hosta (nazwa serwera) baz danych i jak się z nim połączyć ?

Dla baz MySQL udostępniamy narzędzie do zarządzania bazami phpmyadmin
dostępne pod adresem: mysql.webserwer.pl

Podczas instalacji aplikacji jako adres hosta baz MySQL5 należy podawać: sqlhosting5
Serwer baz danych nasłuchuje na domyślnym porcie: 3306

Dla aplikacji utrzymywanych na platformie windows asp.net hosting należy używać: sql2005 lub sql2008.
Dla kont windows podczas połączeń z bazą, nazwy rozwiązywane są na wewnętrzne IP
serwerów bazodanowych i tych nazw należy używać w ConnectionStringach webaplikacji WWW.
Przy połączeniu należy podawać nazwę instancji serwera MSSQL, na której znajduje się dana baza

Przykładowo: SQL2008\SQL2008VIRT1 - gdzie SQL2008VIRT1 to nazwa instancji serwera SQL

Do dyspozycji są następujące adresy:

  • dla SQL Express 2005: SQLVIRT1 - SQLVIRT5
  • dla SQL Express 2008: SQL2008VIRT1 - SQL2008VIRT5
  • dla pełnego SQL 2008 nie podaje się nazwy instancji
Czy jest możliwe zdalne połączenie z bazą danych MSSQL / MySQL?

Ze względów bezpieczeństwa domyślnie dostęp do serwerów jest ograniczony tylko dla połączeń lokalnych (wewnętrznych). Można jednak otworzyć dostęp z zewnątrz dla konkretnego adresu IP lub dla wszystkich. Odpowiednie opcje znajdują się w panelu zarządzania kontem.

menu: "Bazy danych" -> "Edytuj" bazę
w formularzu, który się wyświetli, znajduje się opcja "Dostęp".

Możliwe wartości to:

  • "tylko lokalnie" - opcja domyślna; dostęp wyłącznie z naszych serwerów (localhost)
  • "Z każdego miejsca"- bez ograniczeń
  • "Numer IP"- otwiera dostęp tylko dla podanego przez Użytkownika adresu IP.

Jako nazwę serwera MySQL5 dla połączeń zewnętrznych należy podawać: sqlhosting5.dt.pl


Do zdalnych połączeń z serwerami baz MSSQL poprzez Microsoft SQL Server Management Studio należy używać adresu: mssql.webserwer.pl
podając port odpowiadający nazwie instancji, np. mssql.webserwer.pl,54329

Nazwa instancji serwera MSSQL jest widoczna w panelu zarządzania kontem hostingowym

menu: "Bazy danych" -> "Edytuj" bazę

gdzie ostatni element to właśnie nazwa instancji.

Poniżej lista portów przypisanych do określonych instancji serwerów MSSQL, jakie należy podać w adresie połączenia:

  • SQL             1433
  • SQLVIRT1    54285
  • SQLVIRT2    54280
  • SQLVIRT3    54343
  • SQLVIRT4    54319
  • SQLVIRT5    54310
  • SQL2008VIRT1    54339
  • SQL2008VIRT2    54336
  • SQL2008VIRT3    54325
  • SQL2008VIRT4    54333
  • SQL2008VIRT5    54330
Jaki jest limit wielkości bazy danych ?

Nie w każdym przypadku bazy są sztywno limitowane na naszych serwerach.
Pojemność baz MySQL jest limitowana wyłącznie pojemnością samego konta hostingowego.
Dopóki masz wystarczającą ilość wolnego miejsca, dopóty twoje bazy będą mogły się rozrastać.

W przypadku baz MSSQL, gdzie domyślna wielkość zakładanej bazy wynosi 100MB, poza ograniczeniem pojemnością konta hostingowego, odgórne ograniczenia są narzucone samą technologią.
Dla SQL2008 nie ma w zasadzie ograniczonej wielkości bazy - jest to baza pełna.
Dla SQLEXPRESS2005 wielkość bazy to max 4GB.
Dla SQLEXPRESS2008 max wielkość bazy wynosi 10GB.

Wykorzystując plikowe bazy MS Access (.mdb) i MS Excel (.xls) należy liczyć się z max limitem wielkości/pojemności pliku. Dla .mdb max wielkość pliku jest ograniczona do 2GB. Natomiast dla baz opartych na skoroszytach .xls ograniczenia dotyczą maksymalnej ilości rekordów i wynoszą odpowiednio:
- MS Office 2003: 65 536 rekordów przy 256 kolumnach
- MS Office 2010: 1 048 576 rekordów przy 16 384 kolumnach

UWAGA! Nie zaleca się tworzenia i wykorzystywania baz plikowych pod wiele jednoczesnych połączeń. Jeśli z danych w nich zawartych będzie korzystać jednocześnie więcej niż jeden użytkownik rekomendujemy użycie w aplikacji bazy MSSQL lub MySQL.

Jakie oprogramowanie e-commerce (platformy sklepowe) działa na naszych serwerach ?

hosting e-commerce Staramy się okresowo testować nowe wersje popularnych platform e-commerce, aby zapewnić bezproblemowe i stabilne działanie e-sklepów utrzymywanych na naszych serwerach. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek błędów bądź problemów z instalacją prosimy o niezwłoczny kontakt z pomocą techniczną.

Obecnie sprawdzona przez nas lista aplikacji i ich wersji, które śmiało możemy polecić obejmuje:

  • Magento   1.9.x / 1.8.x   (dostępne w instalatorze aplikacji)
  • Presta shop   1.6.0.5 / 1.5.6.0 / 1.4.x   (dostępne w instalatorze aplikacji)
  • Gekosale   1.4.x
  • Sote shop   6.2 / 6.1.x* / 5
  • Virtuemart   2.0.x (komponent e-sklepu dla Joomla)

W opozycji do powyższych przestrzegamy przed korzystaniem z aplikacji osCommerce i jej zmodyfikowanej wersji oscGold, bowiem są to platformy dla których wsparcie i dalszy rozwój zostały zakończone. Ich miejsce zastąpiły odpowiednio osCommerce Online Merchant 3 oraz shopGold

Uwaga: Podczas uruchamiania "podstawowego pakietu instalacyjnego" Sote 6 wykryliśmy wystąpienie dwóch błędów, które można wyeliminować poprzez własnoręczną:
- edycję i usunięcie z pliku .htaccess wpisu +ExecCGI z pierwszej linii
(pozostawiając wyłącznie Options +FollowSymLinks)
- zmianę domyślnej metody porównywania napisów w bazie danych z utf8_polish_ci -> utf8_unicode_ci z poziomu phpmyadmin -> baza danych -> zakładka "operacje"

Czy webserwer.pl udostępnia własną platformę e-commerce w modelu SaaS?

Pracujemy nad tym aby wdrożyć własną platformę przeznaczoną do prowadzenia sklepu internetowego, o w pełni zautomatyzowanej instalacji, nowoczesnej i łatwej w zarządzaniu, wraz z szeregiem dodatkowych modułów, widżetów oraz szablonów. Posiadanie e-sklepu w abonamentowym modelu oprogramowania jako usługi (SaaS) nie wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu wdrożenia i konfiguracji e-sklepu, uwalnia właściciela od doglądania aktualizacji, łatania wykrytych luk bezpieczeństwa, poprawek w szablonach aby dostosować je do nowych wersji, zmian w modułach płatności itd.


W celu uzyskania dokładniejszych informacji prosimy o kontakt.

Jak mogę przyspieszyć działanie mojego e-sklepu ?

Internetowe sklepy e-commerce są rozbudowanymi i dość zasobożernymi kombajnami. Tuż po wdrożeniu wymagają dalszej optymalizacji, bez której ich działanie może wydawać się wolne. Aby poprawić ten stan rzeczy, aplikacje posiadają zaimplementowany system cache. Już samo włączenie korzystania z pamięci podręcznej w e-sklepie kilkukrotnie przyspiesza wczytywanie stron produktowych.


Dla Presta Shop zalecamy użycie następujących ustawień:
W panelu administracyjnym: menu zaawansowane -> wydajność:
- sekcja: Funkcjonalność CCC -> Optymalizacja Apache ->
- sekcja: Cache -> Użyj cache -> ; System cache'u -> Buforowanie do plików


Dla Sote Shop należy włączyć:
- system fast cache
- optymalizację sklepu: panel administracyjny -> konfiguracja -> optymalizacja


Gekosale posiada wbudowany, automatyczny i na stałe włączony system pamięci podręcznej, w związku z czym działa on od momentu zainstalowania e-sklepu i nie jest wymagana żadna interwencja.

Gekosale: jak usunąć index.php z adresu URL ?

Aby pozbyć się frazy index.php z adresów url w sklepie należy:
1. Wymusić usunięcie index.php z linków w menu Konfiguracja -> globalna konfiguracja -> konfiguracja oprogramowania
2. utworzyć plik .htaccess w katalogu głównym, gdzie znajdują się pliki skryptu gekosale, o następującej zawartości:

RewriteEngine On
Options +FollowSymLinks
RewriteBase /
RewriteRule !(\.(php|jpg|jpeg|png|gif|ico|css|ppt|pdf|js|swf|flv|htm|txt|xml|ttf|woff|svg)$) index.php [NC,L]

Jeśli sklep został zainstalowany w zagnieżdżonym katalogu, należy dodać nazwę tego katalogu w linijce dot. RewriteBase
przykładowo: RewriteBase /sklep

Czy oferujecie wsparcie dla aplikacji na której mam oparty sklep internetowy?

Zakres wsparcia jakiego jesteśmy w stanie udzielić dotyczy poprawnego procesu instalacji aplikacji e-Commerce i jej późniejszego, stabilnego działania na naszych serwerach.

Wszelkie pytania dotyczące konfiguracji sklepu, tworzenia szablonów czy instalacji dodatków i rozszerzeń należy kierować bezpośrednio do producenta lub osoby/firmy odpowiedzialnej za wdrożenie.

Jakie wersje CMS Wordpress, Joomla i Drupal obsługuje poprawnie webserwer?

Przetestowane przez nas i stabilnie działające wersje ww. CMS-ów to:

  • Joomla 3.3.6 / 2.5.27 / 1.5.26 [ nie zalecana ]
  • Wordpress 4.0 / 3.9.2 i wszystkie wcześniejsze wersje
  • Drupal 7.32 / 6.33 i wersje wcześniejsze
Czy najnowsze wersje Joomla / Wordpress / Drupal będą działać na Waszym hostingu ?

Staramy się testować nowo wydawane, stabilne wersje najpopularniejszych CMS-ów wśród polskich użytkowników. Niestety, nie możemy zagwarantować 100% stabilnie działających wersji beta oraz tzw. nightly build.

Jeśli rozważasz założenie u nas konta, a nie jesteś pewien czy dana wersja CMS-a będzie działać bezproblemowo nie zapominaj, że konto możesz testować bezpłatnie przez 14dni od momentu założenia.
Gdyby wystąpiły problemy podczas instalacji jednego z ww. systemów zarządzania treścią, skontaktuj się z nami w tym czasie, a przyglądniemy się błędom i spróbujemy znaleźć rozwiązanie.

Czy wasze serwery obsługują również inne aplikacje CMS ?

Jeśli CMS którego używasz nie jest stworzony przy użyciu kosmicznych technologii, ani nie jest
tworem szalonego programisty, szansa na to, że aplikacja będzie działać na jednej z naszych platform serwerowych (linux lub windows) wynosi co najmniej 99% - w zależności od jej minimalnych wymagań.

Sprawdzone przez nas dotychczas systemy zarządzania treścią obejmują następujące aplikacje:

CMS na platformę LINUX (podstawowe wymagania: PHP 5.x, baza danych MySQL, mod_rewrite)

  • CMS Made Simple (CMSMS)
  • Contao
  • Cotonti
  • Datalife Engine
  • Get-Simple (nie wymaga bazy danych)
  • gpEasy (nie wymaga bazy danych)
  • JCore
  • ModX
  • PivotX
  • Pyrocms
  • Quick.Cms
  • Redaxscript
  • SilverStripe
  • Symphony CMS
  • Textpattern
  • Typo3
  • XPressEngine

CMS na platformę WINDOWS (minimalne wymagania: .NET 4, MSSQL 2008 Express, IIS7)

  • Umbraco CMS 6.x , 4.7.x (polecane: our.umbraco.org/download)
  • Orchard CMS 1.7 (orchardproject.net)
  • Kentico CMS ( free edition wymaga licencji: kentico.com/Download-Demo/Free-CMS-for-ASP-NET )
Czy udostępniacie automatyczny instalator aplikacji ?

Tak, większość wymienionych w tym dziale aplikacji (w tym Wordpressa, Joomla i Drupala) możesz zainstalować jednym kliknięciem myszy, pomijając żmudne przesyłanie setek plików, zakładanie baz danych i konfigurowanie wszystkiego w trakcie instalacji.

Dodatkowo jest dostępnych wiele innych skryptów, pośród których zainteresowaniem cieszą się galerie zdjęć i systemy ankiet. Pełną listę aplikacji automatycznego instalatora można znaleźć » tutaj «

Jakiej aplikacji użyć jeśli chciałbym założyć internetowe forum dyskusyjne ?

Sprawdziliśmy działanie kilku popularnych skryptów forów internetowych. Biorąc pod uwagę parametry takie jak szybkość działania i stosunkowo proste zarządzanie, proponujemy zapoznać się z możliwościami poniższych, niekomercyjnych aplikacji:

  • MyBB.com (polska społeczność: mybboard.pl)
  • VanillaForums.org (polska społeczność: vanillaforums.pl)
  • Simple Machines Forum (SMF) - simplemachines.org

Komercyjne skrypty, z rozbudowaną strukturą zarządzania i sporą ilością dodatków:

  • IP.Board (IPB) - invisionpower.com
  • vBulletin.com

Ze względu na często wykrywane luki w zabezpieczeniach, brak wsparcia i aktualizacji
oraz ogólną „ociężałość” skryptu nie polecamy tworzenia społeczności w oparciu o skrypt phpBB modified by Przemo

Uwaga: w powyższych skryptach zalecamy włączenie wbudowanych systemów cache ze względu na sporą „zasobożerność” tych aplikacji.

Jaki CMS możecie polecić do prowadzenia bloga ?

Wymieniony już wcześniej bohater, nadaje się idealnie do prowadzenia bloga dla nieco bardziej zaawansowanych użytkowników. Wordpress - tworzony od podstaw jako blogowy CMS - posiada ogromną ilość darmowych i komercyjnych szablonów oraz wtyczek, rozszerzających i tak bogatą ilość funkcji. Łatwo dostępna dokumentacja, mnogość tutoriali i opisów pozwala w dość szybki sposób poznać wszystkie możliwości tej platformy i skonfigurować ją do swoich potrzeb.

WP to jednak nie jedyna platforma blogowa. Tworzona od lat, zdążyła już urosnąć do sporych rozmiarów, a stopień zaawansowania wymaga od użytkownika znajomości podstawowych zagadnień, w tym instalacji samej aplikacji, rozszerzeń czy szablonów. Dlatego użytkownikom, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z blogowaniem, przenoszą się z serwisów oferujących zakładanie i utrzymanie blogów czy minimalistów, polecamy dwie lekkie, szybkie, darmowe i dedykowane wyłącznie do prowadzenia bloga aplikacje : Nibbleblog oraz Chyrp (czyt. Czirp). Każda z nich udostępnia wersję demonstracyjną na swojej stronie, umożliwiając sprawdzenie działania, istniejących funkcji i wyglądu domyślnego szablonu.

Dodany niedawno do kont hostingowych kreator stron Microweber posiada również moduł blogowy.

Czy mogę liczyć na waszą pomoc w instalacji jednego z CMS-ów, o którym piszecie?

Oczywiście, od tego jest przecież nasza pomoc techniczna !

Warunek jest jeden: aplikacja nie może wymagać uprzedniej kompilacji źródeł w określonych środowiskach programistycznych, co ma niestety miejsce w coraz większej ilości oprogramowania na platformę windows ASP.NET

W przeciwnym wypadku wystarczy, że zgłosisz naszym administratorom w e-mailu taką prośbę. Pamiętaj aby podać jaką aplikację chcesz abyśmy zainstalowali dla Ciebie na Twoim koncie, podstawowe dane (login, tymczasowe hasło oraz e-mail), które posłużą do utworzenia konta administratora
oraz pod jakim adresem www ma być dostępna.

Gdyby wymagane były dodatkowe dane, użyjemy standardowych informacji, a po zakończeniu wyślemy do Ciebie wszystkie dane potrzebne do zarządzania.

Chciałbym założyć sklep internetowy. Jakie aplikacje e-commerce polecacie?

Zapraszamy do odwiedzenia działu pomocy dot. internetowych sklepów e-commerce, w którym podajemy przydatne informacje o aplikacjach wspierających działalność handlową w sieci (e-sklepy).

Czy oferujecie wsparcie dla aplikacji obsługujących moją stronę www / e-sklep ?

Zakres wsparcia jakiego jesteśmy w stanie udzielić dotyczy poprawnego procesu instalacji aplikacji CMS bądź E-commerce i jej późniejszego, stabilnego działania na naszych serwerach. Nie możemy zagwarantować, że z reguły bezpłatne dodatki do aplikacji tworzone przez osoby/firmy trzecie nie będą wywoływały błędów.

Wszelkie pytania dotyczące konfiguracji aplikacji, tworzenia szablonów czy rozszerzeń należy kierować do jej producenta.

Czy udostępniacie obsługę protokołu IMAP?

Udostępniamy, a nawet zalecamy korzystanie z tego znacznie nowocześniejszego protokołu pocztowego, w miejsce dość leciwego i kłopotliwego protokołu POP3. IMAP udostępnia szereg dodatkowych funkcji, pośród których można wymienić m.in.:

  1. synchronizację wiadomości pomiędzy różnymi programami pocztowymi i urządzeniami
    (w szczególności mobilnymi). Dzięki temu nawet z jednej skrzynki może korzystać wiele osób jednocześnie niezależnie od aktualnego miejsca pobytu.
  2. Brak automatycznego usuwania wiadomości e-mail ze skrzynki.
    Wiadomości pozostają na serwerze do momentu usunięcia ich przez użytkownika, nie przez program pocztowy.
  3. Pobierane są wyłącznie nagłówki, co znacznie przyspiesza sprawdzanie nowych wiadomości. Pobieranie treści i załączników następuje dopiero podczas ich otwarcia.
  4. Tworzenie dodatkowych folderów poczty i przenoszenie wiadomości pomiędzy nimi.
    Można w łatwy sposób stworzyć folder będący archiwum otrzymanych, ale nieusuwalnych wiadomości, a równocześnie dostępnych na innych urządzeniach lub dla pozostałych użytkowników
Czy istnieje możliwość przeniesienia całej poczty z konta e-mail na serwerach innego dostawcy ?

Tak, możliwości przeniesienia wiadomości e-mail są dwie.

Jedną z nich jest synchronizacja wiadomości poprzez założenie nowej skrzynki email na swoim koncie hostingowym, skonfigurowanie jej w programie pocztowym Mozilla Thunderbird po protokole IMAP, a następnie kopiowanie wiadomości email partiami, ze starego konta pocztowego do nowego.

Ponieważ proces ten jest żmudny i czasochłonny zdecydowanie prostszym sposobem jest kontakt z nami. O ile serwer pocztowy dostawcy wspiera protokół IMAP będziemy w stanie zmigrować zawartość skrzynki pocztowej na nasze serwery.

W przypadku większej ilości skrzynek lub specyficznych ustawień serwerów pocztowych usługa migracji może być odpłatna. Prosimy o wcześniejszy kontakt z pomocą techniczną celem dokładnego omówienia procesu.

Czy posiadacie ochronę antywirusową poczty e-mail ?

Do czynnej obrony przed wirusami służą skanery antywirusowe. W znakomitej większości ich działanie opiera się na prostej zasadzie -- sprawdzany plik jest porównywany z listą charakterystycznych fragmentów znanych wirusów. Rozwiązanie to ma zalety: jest proste, wydajne i praktycznie nie zdarza się, aby niewinny plik został wzięty za wirusa. Z drugiej strony rozpoznawane są tylko wirusy znane już skanerowi, nowe mogą się prześlizgnąć przez taki typ filtrowania. Dlatego do najważniejszych zasad należy częsta i regularna aktualizacja listy znanych wirusów.

Każda przesyłka przychodząca na nasz serwer pocztowy jest sprawdzana przez skaner; nie przewidujemy możliwości wyłączenia go nawet dla pojedynczych kont. Warto jednak nie poprzestawać na tym zabezpieczeniu — radzimy korzystać ze skanera antywirusowego także na Własnym komputerze, a oprócz tego przestrzegać kilku zasad higieny komputerowej: instalować aktualne poprawki do używanego oprogramowania i systemu operacyjnego, nie korzystać z oprogramowania pochodzącego z niepewnych źródeł. Celowe może być też zastąpienie oprogramowania znanego z kłopotów z bezpieczeństwem pewniejszymi odpowiednikami.

Co to jest SPAM ?

Wiadomość spamowa jest to z reguły niechciana bądź niezamówiona informacja dostarczana na skrzynkę pocztową.

Najczęściej obiera ona postać wysyłanej masowo wiadomości e-mail, której adresatem jest znaleziony w sieci i skatalogowany adres skrzynki, lub adres wygenerowany losowo. Sensowność i przekaz takiej wiadomości są niespójne, nieskładne i nie przestawiają żadnej wartości dla jej odbiorcy.

Inną postacią spamu może być ta sama, bądź lekko zmodyfikowana wiadomość, ale wysłana kilkukrotnie.

Czy webserwer.pl oferuje zabezpieczenia antyspamowe ?

Tak, w przeciwnym wypadku podanie swojego adresu e-mail w sieci internetowej w krótkim czasie doprowadziłoby do skatalogowania tego adresu przez tzw. harvestery [automaty przeczesujące zawartość w poszukiwaniu danej treści] i dostania się w ręce spamerów. Gdy już to nastąpi praktycznie niemożliwym jest zapobieganie na własną rękę otrzymywaniu dziesiątek a nawet setek takich wiadomości.

W tym celu zabezpieczamy nasze serwery pocztowe używając szeregu rozwiązań, których skuteczność sięga ponad 96% Wykorzystujemy sprawdzone mechanizmy do których należą m.in. listy RBL,
filtry SpamAssassin oraz filtry statystyczne. Opracowaliśmy również unikatowe rozwiązanie oferujące użytkownikom indywidualne filtrowanie wiadomości niezależnie od używanego oprogramowania
i miejsca korzystania z poczty.

Wystarczy oznaczyć niechcianą wiadomość jako spam korzystając z webmaila lub swojego programu pocztowego, a indywidualny filtr dla danej skrzynki pocztowej zostanie uaktywniony. Proces ten zostanie potwierdzony wysłaniem wiadomości, zawierającej wszystkie informacje dot. korzystania i obsługi tej funkcji.

Jak włączyć / wyłączyć filtr antyspamowy dla konta pocztowego?

Indywidualny filtr antyspamowy dla założonego konta pocztowego nie jest domyślnie włączany !
Do jego uaktywnienia niezbędna jest akcja właściciela konta email w postaci bezpośredniego założenia folderu Spam, lub poprzez użycie przycisku „oznacz jako spam" dla jednej z niechcianych wiadomości obecnych w skrzynce odbiorczej

Po oznaczeniu pierwszej wiadomości jako spam, serwer pocztowy automatycznie wysyła na konto wiadomość zawierającą opis dokładnego działania filtra, sposoby jego konfiguracji i wyłączenia.

Filtr antyspamowy pracuje w oparciu o indywidualną analizę statystyczną poczty danego Użytkownika, dzięki czemu można osiągnąć wysoką, przekraczającą 99% dokładność rozpoznania pożądanych i niechcianych wiadomości. Z drugiej jednak strony domyślne reguły wymagają korekt, pomagających „nauczyć” filtr indywidualnych cech podczas rozpoznawania i klasyfikowania korespondencji. Do tego celu służą przyciski „oznacz jako spam" i „ta wiadomość nie jest spamem” w interfejsie poczty (zarówno z poziomu poczty w przeglądarce — tzw. interfejs webmail — jak i aplikacji pocztowych).

Błędnie sklasyfikowane wiadomości można też przenosić między folderami, tj. nierozpoznane spamy do folderu Spam, a błędnie trafiające do niego pożądane wiadomości — wyciągać poza folder Spam, do jakiegokolwiek innego folderu (z wyjątkiem Kosza).

Druga z powyższych metod umożliwia korygowanie działania filtra bez konieczności logowania się do webmaila — wystarczy dowolny program pocztowy łączący się przy użyciu protokołu IMAP, bowiem przestarzały protokół POP3 nie przewidywał w ogóle obsługi folderów po stronie serwera pocztowego.

W razie potrzeby filtr można wyłączyć po prostu usuwając folder Spam, uprzednio przenosząc z niego pożądane wiadomości. W webmailu służy do tego ikona koła zębatego na dole listy folderów — z wywoływanego nią menu należy wybrać „Zarządzaj folderami", wybrać Spam na pojawiającej się liście i — z podobnie, pod ikoną trybu umieszczonego menu wybrać „Usuń".

Podczas wyłączania filtra należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy folder SPAM został rzeczywiście usunięty. Często zdarza się tak, że zostaje jedynie wyłączona subskrypcja tego folderu (pokazywanie to w oknie głównym webmaila bądź aplikacji pocztowej) co nie jest jednoznaczne z jego całkowitym wyłączeniem

Jak można poprawić działanie filtrów antyspamowych ?

Filtr można nauczyć swoich przyzwyczajeń i wymagań, aby działał w sposób jak najlepiej dopasowany do potrzeb odbiorcy. Filtr uczy się na przykładach - jeśli pomyli się w klasyfikacji, należy wskazać mu błąd; można to zrobić na dwa sposoby:
używając przycisków "Oznacz jako spam" i "To nie jest spam" lub odpowiednio przenosząc wiadomości do i z folderu Spam.

  • Czy uczenie filtra jest konieczne i nie będzie on bez tego działać?
    Nie; bez korekty pomyłek filtr będzie po prostu pracował zgodnie z ogólnymi regułami serwera. Poprawki pomagają jednak dopasować jego działanie do indywidualnych potrzeb i osiągnąć skuteczność rozpoznawania powyżej 99%.
  • Jak wyłączyć i włączyć filtr?
    Aby wyłączyć filtr, wystarczy usunąć folder Spam; od tej pory wiadomości będą dostarczane jak poprzednio. Włączyć go ponownie można tworząc folder Spam lub używając przycisku "Oznacz jako spam".
  • Czy można wykorzystywać filtr używając programu pocztowego (Outlook, Thunderbird ...)?
    Tak - wiadomości są klasyfikowane niezależnie od sposobu, w jaki odczytywana jest skrzynka pocztowa. Należy jednak zwrócić uwagę, że jeśli do pobierania poczty używany jest protokół POP3, wiadomości sklasyfikowane jako spam nie będą pobierane z serwera; warto więc co jakiś czas skontrolować zawartość folderu Spam przez stronę poczta.webserwer.pl
  • Jak poprawiać błędne rozpoznanie używając programu pocztowego?
    Jeśli wykorzystywany jest protokół IMAP, wystarczy przenieść błędnie sklasyfikowaną wiadomość do folderu Spam lub - jeśli trafiła tam niezasłużenie - wydobyć ją ze Spamu i umieścić w innym folderze. Nie dotyczy to jedynie folderu Kosz - wyrzucenie wiadomości ze Spamu do Kosza nie zmienia jej klasyfikacji.
  • Czy można z góry ustawić wiadomości od wybranego nadawcy lub o danym temacie jako spam?
    Nie; istotą działania filtra jest samodzielne rozpoznawanie charakteru przesyłki na podstawie jej zawartości. Zapamiętuje on jednak nadawców, od których przychodzą pożądane wiadomości i bierze to pod uwagę przy analizie późniejszych przesyłek. Listę blokowanych nadawców można zaś stworzyć przy pomocy mechanizmu filtrów znajdującego się w menu Ustawienia -> Filtry.
  • Skoro spam jest dostarczany do skrzynki, czy nie zajmie szybko całego dostępnego miejsca?
    Nie; gdyby miało zabraknąć miejsca na zapisanie wiadomości, automatycznie zostaną usunięte najstarsze przesyłki z folderów Kosz i Spam.
Co to jest CATCH-ALL i do czego służy?

Włączenie funkcji catch-all powoduje przekazywanie wiadomości wysyłanych na nieistniejący
(lub błędnie podany) adres e-mail znajdujący się w danej domenie, na określone konto pocztowe.
Aktywacja tej funkcji jest możliwa z poziomu panelu zarządzania kontem.

Zakładka: Konta e-mail → Catch-All

Należy wskazać, na które z istniejących kont pocztowych będą spływać błędne e-maile dla danej domeny.

Uwaga: Włączenie funkcji catch-all może doprowadzić do zwiększonej ilości nadchodzącego spamu, wysyłanego najczęściej na losowe adresy e-mail.

Czy istnieją alternatywne do Outlook Express programy pocztowe ?

Istnieje co najmniej kilkanaście nowoczesnych programów do obsługi poczty na różne systemy operacyjne, w tym Microsoft Windows XP / Vista / 7 / 8 Nie zalecamy korzystania z aplikacji Outlook Express z racji braku wsparcia producenta i wielu błędów pojawiających się w trakcie korzystania z poczty w tym programie. W jego miejsce zalecamy skorzystanie z nowoczesnego klienta Poczta Windows Live, który zastąpił leciwe już oprogramowanie OutlookExpress i Poczta Systemu Windows

Adres strony do pobrania: poczta windows live - microsoft.com

Jak już wspomnieliśmy istnieje gro popularnych klientów pocztowych wśród których można wymienić:

  • Mozilla Thunderbird - thunderbird.pl
  • the Bat - ritlabs.com
  • IncrediMail - incredimail.com
  • Foxmail - foxmail.com.cn
  • EPim - essentialpim.com
Błąd 0x800C0133 programu Outlook Express

Kiedy którykolwiek folder (np. skrzynka odbiorcza, elementy wysłane) programu Outlook Express przekroczy 2 GB pojawia się błąd0x800C0133. Jest to limit odgórnie nałożony przez Microsoft. Błąd ten pojawia się zarówno przy próbie wysłania, jak i odebrania wiadomości. Aby rozwiązać problem, wystarczy:

zamknąć program Outlook Express
otworzyć folder w którym zlokalizowane są pliki .dbx (Dane przechowywane są w katalogu: dysk:\Documents and Settings\user\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\Identities\{losowy klucz}\Microsoft\Outlook Express). Należy włączyć opcję wyświetlania ukrytych plików i katalogów a następnie  zmienić nazwę pliku Skrzynka odbiorcza.dbx na np. skrzynkaold.dbx, i ponownie uruchomić Outlook Express
Przed wykonywanie jakichkolwiek operacji na plikach nalezy stworzyć sobie ich kopie zapasowe.

Dlaczego nie mogę uruchomić skryptu php w katalogu upload / temp / tmp ?

Ze względu na coraz większą ilość prób zautomatyzowanych ataków na najpopularniejsze skrypty php (m.in. wordpress) w trosce o bezpieczeństwo serwisów internetowych utrzymywanych na naszych serwerach wprowadziliśmy domyślną blokadę wykonywania skryptów php w katalogach typu uploads, temp i tmp.

Jeśli uruchamianie skryptów w blokowanych lokalizacjach z pewnych względów będzie Tobie potrzebna, blokadę można w łatwy sposób usunąć dodatkowym wpisem w pliku .htaccess który należy umieścić w odpowiednim katalogu:

<FilesMatch "\.(?i:php)$">
Allow from all
</FilesMatch>
Czy umożliwiacie zakładanie skrzynek poczty e-mail we własnej domenie ?

poczta firmowa

Odkąd usługi Google Apps oraz Microsoft Office 365 (outlook.com) — umożliwiające utrzymanie elektronicznej poczty we własnej domenie — przestały być darmowe, a stawki stały się dość wygórowane, wiele firm poszukuje alternatyw, potrzebując wyłącznie stabilnych i pewnych usług poczty elektronicznej.


Choć może nie wydawać się to oczywiste, zakładanie skrzynek poczty e-mail we własnej domenie i utrzymywanie korespondencji firmowej to jedna z podstawowych funkcji każdego konta hostingowego dostępnego w naszej ofercie.

W miejsce zakładania pojedynczych, odseparowanych skrzynek email, oferujemy usługi poczty elektronicznej jako składową część hostingu. Jest to dużo tańsze rozwiązanie w porównaniu do opłat liczonych jednostkowo za każdą skrzynkę, a jednocześnie oferuje dużo więcej możliwości.

Zamiast zakładania i opłacania każdego konta email z osobna u usługodawców z dedykowanymi tego typu usługami, wystarczy że założysz u nas najtańsze konto hostingowe ST@RTER, umożliwiające założenie do trzech skrzynek e-mail i delegujesz do założonego konta posiadaną domenę internetową, bądź zarejestrujesz własną domenę u nas.

Dzięki przejrzystemu i łatwemu w obsłudze panelowi zarządzania kontem, cały proces jest prosty do przeprowadzenia i sprowadza się do dosłownie kilku kliknięć myszą.

Wraz z założonym kontem dodatkowo otrzymasz możliwość zakładania aliasów pocztowych, konfiguracji przekierowań, autoresponderów itd., a nad to wszystko własnoręcznego założenia strony internetowej przy użyciu naszego kreatora stron www MICROWEBER lub jednego z popularnych systemów zarządzania treścią (np. wordpress) przy użyciu instalatora skryptów.

W większych pakietach nie limitujemy ilości skrzynek pocztowych. Jedyne ograniczenie skrzynek email to pojemność wybranego pakietu hostingowego. Gdyby w pewnym momencie skrzynki e-mail okazały się zbyt małe, możesz w dowolnym momencie migrować na pojemniejszy pakiet z poziomu panelu zarządzania.

Zmiana wersji środowiska ASP.NET

Aplikacje instalowane na kontach hostingowych platformy windows mają możliwość działania w środowisku ASP / ASP.NET w wersjach:

  • 4.5.1
  • 4.5
  • 4.0
  • 3.5
  • 2.0
  • 1.1

Każde nowo założone konto posiada domyślnie uruchomioną wersję ASP.NET 4.0
W przypadku chęci zmiany wersji .NET Framework dla konta na wyższą lub niższą niezbędny jest kontakt z naszą pomocą techniczną.

Pamiętaj, że zmiana wersji frameworka obejmie wszystkie webaplikacje umieszczone na serwerze, co w przypadku aplikacji programowanych dla starszych wersji .NET może uniemożliwić ich prawidłowe działanie.

Otrzymałem maila dot. konta pocztowego

Od czasu do czasu przychodzą do Państwa różne maile z informacją o zmianie na koncie e-mail, z wezwaniem do weryfikacji danych bądź z linkiem do kliknięcia w celu weryfikacji.  Często tego typu wiadomości są pisane z błędami lub niepoprawną polszczyzną. Niestety zdarza się, że ktoś da się w ten sposób oszukać i udostepni swoje dane. Może się zdarzyć, że w adresie nadawcy pojawia się rzeczywisty adres zbliżony do adresu pomocy technicznej webserwer.pl (trochę jak w tradycyjne poczcie - adres nadawcy na kopercie każdy może wpisać dowolny). Prosimy, aby na takie maile nie reagować. w hostingu WEBSERWER.PL stosujemy ustalone procedury zmiany haseł i nigdy żaden z administratorów nie ma prawa żądać od Użytkownika hasła czy innych danych dostępowych. Możemy prosić o zalogowanie się do systemu celem sprawdzenia poprawności działania - ale hasło jest tylko Państwa własnością.

Bez bezpiecznego hasła nie możemy zagwarantować bezpieczeństwa całego systemu.

Prosimy o ostrożność a w razie wątpliwości o kontakt z działem pomocy technicznej mailowo lub telefonicznie.

IMAP czy POP3? co wybrać?

Bardzo często pojawia się pytanie dotyczące wyboru właściwego protokołu odczytu poczty, POP3 czy IMAP. Postaramy sie w wielkim skrócie przybliżyć różnice między nimi.
Protokół POP3 (Post Office Protocol 3): Po połączeniu z serwerem nieprzeczytana korespondencja wraz z załącznikami przekazywana jest z serwera do odpowiednich folderów na komputerze lokalnym, a następnie kasowana (ustawienie domyślne) lub pozostawiana na serwerze. Protokół POP3 ma znaczące wady, jak np. problemy z synchronizacją wiadomości czytanych przez różne urządzenia (np. odbieranie maili na smartfonie i komputerze w biurze), brak możliwości korzystania z innych folderów niż podstawowe na serwerze (np. na webserwer.pl po włączeniu filtrów antyspamowych zawartość folderu SPAM nie jest dostępna z poziomu użytkownika łączącego się za pomocą protokołu POP3). Kolejna wada ujawnia się w przypadku otrzymania bardzo dużego listu, nie można go bowiem usunąć bez uprzedniego przetransmitowania na komputer lokalny, a to może trwać bardzo długo. W tej sytuacji nie pomoże nawet przerwanie połączenia, ponieważ po jego wznowieniu proces transmisji zacznie się od początku.
Protokół IMAP (Internet Message Access Protocol) działa w zdecydowanie odmienny sposób. Cała poczta przechowywana jest na serwerze w skrzynce pocztowej i w dodatkowych folderach pocztowych. Po połączeniu z serwerem na komputer lokalny transmitowane są jedynie same nagłówki wiadomości. Transmisja treści oraz załączników następuje dopiero po otwarciu danego listu, dzięki czemu możliwe jest kasowanie i filtrowanie korespondencji bez jej pobierania z serwera. Ten protokół doskonale sprawdza się w przypadku pracy na różnych urządzeniach, na każdym z nich będziemy mieli dostęp do tej samej zawartości skrzynki.
Ze swojej strony zachęcamy do korzystania z obsługi poczty protokołem IMAP - szybko zauważą Państwo zalety tego rozwiązania - jeśli ktoś potrzebuje korzystać z wiadomości w momencie kiedy nie ma połączenia internetowego można łatwo skonfigurować programy pocztowe aby również przy użyciu protokołu IMAP przechowywały wiadomości lokalnie.

Jak zobaczyć błędy na stronie - hosting Windows

Szczegółowość błędów definiuje wartość httpErrors  w sekcji system.webServer

np. takie ustawienie jest domyślne (błędy szczegółowe wyświetlane tylko lokalnie) - jest domyślne, czyli może być nie widać tego ustawienia w web.config`u
<configuration>
   <system.webServer>
      <httpErrors errorMode="DetailedLocalOnly" />
   </system.webServer>
</configuration>

możliwe inne wartości:
- wyświetlanie błędów szczegółowych
   <httpErrors errorMode="Detailed" />

- własne strony błędów
   <httpErrors errorMode="Custom">
      <remove statusCode="404" subStatusCode="-1" />
      <error statusCode="404" prefixLanguageFilePath="" path="/ErrorPages/404.aspx" responseMode="ExecuteURL" />
   </httpErrors> 

transfer z NASK

Procedura transferu domen z NASK jest bardzo prosta i opisana w całości tutaj:

Opis procedury

Transfer nie zmienia danych domeny a tylko i wyłącznie Rejestratora czyli firmę odpowiedzialną za rozliczenia z Klientem. Domeny zachowują ważność do końca okresu opłaconego w NASK i dopipero potem generujemy fakturę zgodnie z cennikiem na naszej stronie głównej.. Ceny domen są stałe.